Började skolan igår / Started school yesterday

Ja som sagt så började jag skolan igår. Jäkligt konstigt system de har där i San Diego. Man måste gå på 6-8 olika kurser nu ibörjan tills man om ungefär 2 veckor får reda på vilka man har kommit in på. Detta för att vara säker på att man ska få sina tre kurser per termin. Men visst är det underligt. Jag har i alla fall bara hittat 5 stycken, eller egentligen bara 4, som jag tycker verkar intressanta, som jag kan ha nytta av senare och som jag framför allt FÅR LOV att läsa för mitt hemuniversitet. Önskar till min lyckliga stjärna att jag nu får tre av dem. Oddsen ser inte jättebra ut, men håll tummarna för mig nu va!

Igår började jag med att ha två av mina kurser Urban design for redevelopment och Environmental economy. Den sistnämnda var till ämnet ganska tråkigt och jag fattade inte av vad professorn sa. Men mitt under föreläsningen kommer ca 200 demonstranter (elever från skolan) in i salen och börjar skrika att vi alla skulle "stå upp för skolans alla elever och lämna klassrummet i protest mot de höjda terminsavgifterna" (ska tillägga att det var en stoooor aula vi satt i). Tydligen har The Terminator himself, Arnold Swarzenegger, bestämt att terminsavgifterna på UCSD skulle höjas med över 30% inför detta läsåret, fastän det redan finns pengar i överflöd inom skolan. Nåt sånt var det i alla fall, är lite svårt att urskilja vad folk vill få fram när en bunt på 200 pers står och skriker =)

Dags för frukost nu i alla fall!


Well, I started school yesterday. And may I add that they have a really strange system here in San Diego when it comes to enrolling in classes. You have to attend 6-8 different classes the first two weeks or so, since you don't know in wich classes you have gotten enrolled in until after about 2 weeks. You have to attend these many at first to ensure that you will have your three courses per term. Anyway, I have just found 4 that i find somewhat interesting, that I will have some use of later on and that i actually am allowed to study for my home university in Sweden. Wishes to my lucky star that I will get three of these. The odds are not looking very good, but cross your fingers for me please!

Yesterday two of my courses started, Urban design for redevelopment and Environmental economy. The latter of the two was kinda boring and I didn't understand much of what the professor said. But right in the middle of the class, there storms in about 200 demonstrating students from the school into the aula. They were screaming that we "should all stand up for all of the students at the school and leave the aula in protest against the raised term fees" Apparently, the Terminator himself, Arnold Swarzenegger, has decided that the term fees at UCSD were going to be raised with over 30 % this fall. Although the school already has money enough to go around. Anyway, it was something like that, it's a bit hard to hear the message when there are 200 people screaming =)

Now it's time for breakfast!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback